Events

Events

Aile Şirketlerinde Ortaklık Süreçlerine Çok Yönlü Bakış

Wednesday, February 20, 2019 InterContinental Otel İstanbul

TAİDER, Aile Şirketlerinde Ortaklık Süreçlerine Çok Yönlü Bakış konulu panel düzenledi.

TAİDER Aile İşletmeleri Derneği tarafından düzenlenen “Aile Şirketlerinde Ortaklık Süreçlerine Çok Yönlü Bakış” panelinde aile şirketinde ortaklık görüşmeleri ve ortaklığın aile şirketinin sürdürülebilirliğine çok yönlü katkısı ana başlıklarında ortaklık sürecinden geçmiş ailelerin ve süreçte yer almış tarafların deneyimleri ve önerileri konuşuldu.

Aile şirketleri hakkında yapılan çalışmalardan istatistiki verilerin paylaşıldığı panelin açılış konuşmasını TAİDER Yönetim Kurulu Başkanı Aydın ÖĞÜCÜ yaptı. 2018 yılında tüm dünyada yatırımcıların şirket alım, satım ve ortaklığına toplam 4,1 trilyon dolar harcadığını söyleyen ÖĞÜCÜ, “JP Morgan’ın 2018 Raporuna göre 10 milyar dolardan büyük 44 işlem gerçekleşirken 1 milyar dolardan büyük işlemlerin adedi 2 bin 298 oldu. En büyük alım işlemi Takeda Farmatik’in Shire Biofarmatik’i 81 milyar dolar bedelle satın almasıydı. Aynı dönemde Deloitte’un raporuna göre dünyadaki sermaye hareketinin sadece %0,2’si Türkiye’ye çekilebildi ve 2017’ye göre yüzde 17’lik artışla 12 milyar dolarlık 256 işlem yapıldı. Bu işlemlerin yüzde 29’u 3,5 milyar dolarlık bedelle yabancı yatırımcılar tarafından gerçekleştirildi. Ülkemiz ekonomisinin, istikrar sağladığında kalıcı ve yüksek miktarda sermaye alma potansiyeli olduğu önceki yıllarda görmüştük.” dedi.

TAİDER Yönetim Kurulu Üyesi, Moral & Partners Yönetici Ortağı Reşat MORAL’in oturum yöneticisi olduğu panelin konuşmacıları arasında Namet Yönetim Kurulu Başkan Vekili Özcan ALBAK, Taxim Capital Kurucusu ve Yönetici Ortağı Serkan KIZIL, Pragma Yönetici Direktörü Kerim KOTAN, Mediterra Ortağı Cenk COŞKUNTÜRK ve TAİDER Üyesi Seyda AKDURAK yer aldı.

“Stratejik Uyum ve Kurumsal Kültür”

Panelin açılışında, gerek finansal gerek stratejik ortaklık görüşmelerinde fiyattan sonra gelen en önemli parametrelerin Tarafların stratejik uyumu ve kurumsal kültür anlayışı olduğuna dikkat çeken Reşat MORAL, “Ortaklık işlemlerinin Aile Şirketleri’nin sürdürülebilirlik yolculuğunda hedefe giden en önemli enstrümanlardan bir tanesi olduğunu, kurumsal yönetişim farkındalığı hangi seviyede olursa olsun başarı ile gerçekleşen bir ortaklık işleminin doğası gereği ilgili Aile Şirketinde ortak payda ve gaye doğrultusunda sistemselleşme sonucunu getirdiğini”  vurguladı.

“Ölçülebilir olması çok önemli”

Ortaklık düşüncesinin oluşumunu, ortaklıkta dikkate aldıkları kriterleri ve süreçteki zorlukları anlatan Seyda AKDURAK, “Aile ve işi teraziye benzetiyorum. Aileye yaptığımız yatırımı işe de yapmamız gerekiyor. İşe yapıp aileye yapmazsanız dengede kalamıyor. Şirketin kurumsallaşmasının en önemli faktörü rasyonel değerinin ortaya çıkmasıdır. Bu değeri ortaya çıkarırken, aynı zamanda sizin adınıza stratejik ortak arayışınızda görüşmeleri yapabilecek, piyasaya hakim ve sizinle ortak değerlere sahip bir kuruma ihtiyacınız oluyor.  Bu süreç için iki yıllık bir plan oluşturduk. Konusunda uzman finansal ve hukuksal danışmanlarla çalıştık. Sonucun ölçülebilir olmasını hedefledik, çünkü yaptığınız bir şey ölçülebilir değilse hiçbir değeri yoktur. Bu süreçte edindiğim en önemli tecrübenin bu olduğunu düşünüyorum.” dedi.

“Aileden özellikle tek bir kişiyle sıkı bağ kurduk”

Süreçte en zor noktalardan birinin ise ortaklık yapmakta çekincesi olan aile üyelerini ortaklığa ikna etmek olduğunu söyleyen Özcan ALBAK ise “Aileyi koyduğu hedeflerin 10 yıl yerine daha erken gerçekleşeceğine dair ikna kabiliyetiniz önemli. İyi bir ortak, danışman ve avukatlarla hazırlanmış sözleşme işi çok güzel yerlere götürür. Ortaklığın sürdürülebilir olmasını sağlar” dedi.

“Kimya ve vizyon uyuşması çok önemli”

Yatırımda hedef şirketlerin tespitini ve kriterlerini anlatan Serkan KIZIL, “Türkiye’de yatırım diğer gelişmekte olan ülkelere bakarsanız daha az. Portföyümüzde aile şirketi olan orta ölçekli şirketler yer almakta.  Bizim çalıştığımız aile şirkete katabileceğimiz değerlerden biri de kurumsallaşma altyapısını kurmaktır. Ortaklık dönemlerinde taraflarının kimyalarının uyuşması ve ortak vizyona sahip olmaları sürecin başarısı açısından çok önemli. ” dedi.

“Kısıtlı zamanda birbirinizi tanımak zorundasınız”

Şirketlerle yaptıkları toplantılarda öncelikle şirketlere gelecek planlarını sorduklarını söyleyen Cenk COŞKUNTÜRK, "Ortaklık süreci iki taraf açısından da zamanın kısıtlı olduğu ve birbirinizi tanımak zorunda olduğunuz bir süreç. Bu süreçte deneyimli bir danışman kadrosuyla çalışmak sürecin gidişatı kolaylaştırır” şeklinde konuştu.

“Doğru ortak sizi üç yılda hedefinize götürebilir”

Kerim KOTAN ise ailenin ortaklığa bakışı, farkındalığı ve belli değişimlere ikna oluşu aşamalarını şöyle anlattı: “Son 20-25 yılda çok şey değişti. Aile şirketleri sahipleri olarak 10 yıllık bir vizyon hazırlamış ve bununla ilgili çalışmalar başlatmışsınızdır. Doğru bir ortak ile 10 senede ulaşacağınız hedefe üç yılda ulaşabilirsiniz. Doğru bir ortakla yeni hedefler belirlersiniz. Doğru ortak size sadece sermaye değil, bunun yanında yurt dışı pazarlarla ilgili birikim ve bağlantılar; şirketi kurumsallaştırma tecrübesi getirir. Şirketi ileride olabilecek bir halka arz veya %100 satışa son derece güzel bir şekilde hazırlar." dedi.


Speakers

Cenk COŞKUNTÜRK
Mediterra, PartnerDetaylar
Kerim KOTAN

Pragma, Yönetici Direktör

Detaylar
Özcan ALBAK
Namet YK Başkan VekiliDetaylar
Reşat MORAL
 Moral & Partners, Yönetici OrtakDetaylar
Serkan KIZIL
Taxim Capital Kurucu ve Yönetici OrtakDetaylar
Seyda AKDURAK
TAİDER ÜyesiDetaylar

WATCH OUR INTRODUCTION VIDEO

OUR MEMBERS

Corporate Members

E-Newsletter Subscription